BANGLADESH MELAMPAU! INILAH AKIBAT TERLALU RAMAI WARGA BANGLADESH DI MALAYSIA!

Yang Kita Tidak Mahu Lihat Akibat Dari Warga Bangladesh Memenuhi Malaysia
Kehadiran seramai 1.5 juta pekerja warganegara Bangladesh yang dicadangkan untuk dibawa masuk ke negara ini dijangka akan memberi kesan besar kepada aspek budaya di Malaysia.

Menurut Pensyarah Kanan Jabatan Antropologi dan Sosiologi Universiti Malaya, Dr Rosila Bee Mohd Hussain, walaupun kehadiran pekerja asing itu memberi kesan positif dari sudut ekonomi Negara, namun kesannya kepada masyarakat di Negara ini juga perlu dititikberatkan.
“Soal budaya ini isu utama. Kita bawa masuk pekerja asing, budaya luar masuk. Budaya sedia ada pun, ada mengambil masa bertahun-tahun yang perlu kita tangani ditambah lagi dengan budaya luar yang ada kalanya mewujudkan ketidakfahaman dalam masyarakat.

“Bila tidak ada kesefahaman, akan wujud salah faham dan pertengkaran yang akhirnya akan mewujudkan perkara yang lebih memudaratkan seperti soal keselamatan, jenayah dan sebagainya,” katanya.
Dalam soal budaya ini, impak negatif dalam kehidupan seharian masyarakat Malaysia akan dapat dilihat dengan lebih jelas daripada kesan positif.

“Kebiasaannya akan wujud isu bertentangan dengan apa yang dirasakan masyarakat kita dengan golongan ini contohnya sesuatu yang bukan amalan kita, pada mereka ini perkara normal tetapi pada perspektif masyarakat kita. Meskipun ia hanya perkara kecil, akhirnya boleh menjadi besar,” tambahnya lagi.

“Bila tidak ada kesefahaman, akan wujud salah faham dan pertengkaran yang akhirnya akan mewujudkan perkara yang lebih memudaratkan seperti soal keselamatan, jenayah dan sebagainya,” katanya.

Dalam soal budaya ini, impak negatif dalam kehidupan seharian masyarakat Malaysia akan dapat dilihat dengan lebih jelas daripada kesan positif.

“Kebiasaannya akan wujud isu bertentangan dengan apa yang dirasakan masyarakat kita dengan golongan ini contohnya sesuatu yang bukan amalan kita, pada mereka ini perkara normal tetapi pada perspektif masyarakat kita. Meskipun ia hanya perkara kecil, akhirnya boleh menjadi besar,” tambahnya lagi.

Terbongkar- Inilah Sebab Warga Bangladesh Menjadi Pilihan Wanita Malaysia
Apabila bangla boleh uruskan kehidupan dia dengan gaji RM1,500 sebulan dan siap boleh hantar duit untuk keluarga di kampung, rakyat Malaysia masih duduk mengeluh dan mengata:

1. Boleh la, duduk hostel tidur pun berhimpit-himpit. Tak payah bayar sewa sebab sudah ditanggung majikan.

2. Boleh la, sebab datang sini bujang, tidak bawa keluarga bersama. Kita di Malaysia ada keluarga yang perlu di tanggung.

3. Takkan nak suruh rakyat Malaysia hidup macam Bangla bla bla bla.

Sebenarnya, tiga poin di atas adalah alasan yang diberikan oleh mereka yang tidak memahami apa sebenarnya mesej yang perlu difahamkan dan dijadikan tauladan.

Hakikatnya:
1. Bangla-bangla itu tidak pakai telefon mewah. Paling murah boleh pakai mereka guna. Rakyat kita bergaji rendah, ada yang masih belajar lagi tapi sudah pakai iPhone. Gaji sebulan habis beli telefon.

2. Bangla-bangla itu tak hisap vape dan jarang sangat nampak mereka lepak kedai mamak hisap rokok. Rakyat kita, vape adalah keperluan hidup. Sanggup maki hamun para doktor di KKM yang usulkan vape perlu diharamkan.

3. Bangla memang tidak bawa famili. Tapi mereka tidak lupa famili. Dari duit gaji RM 1,500, RM1,000 mereka boleh hantar balik. Rakyat kita gaji ribu riban, nak hulur mak bapa kasi 2-3 ratus je. Itupun culas bagi alasan.

4. Bangla memang catu makanan dan kehendak depa. Jimat habis lah, tetapi sekali mereka sakit, kalau mereka nak ubat jantung Metalyse yang harga RM5,600 tu, mereka kena bayar penuh. Rakyat Malaysia pula hanya bayar seringgit.

5. Tidak pernah tengok Bangla di Malaysia yang obes. Rakyat Malaysia pula, mengaku menganggur dan terseksa tapi badan satu-satu semangat tak boleh nak cakap. Negara kita adalah juara indeks obesiti di Asia.

6. Bangla kat tempat aku ni, walau kerja buruh binaan setengah mati, solat jemaah di masjid tak pernah tinggal. Biasa saf-sat utama mereka yang penuhkan conquer. Azan pun mereka yang laungkan sebab mereka paling awal tiba. Bulan Ramadhan pun tak tinggal solat Maghrib di masjid.

Rakyat Malaysia yang kuat complain dan maki hamun kerajaan? Nak nampak batang hidung kat masjid seminggu sekali pun payah. Tapi online FB dan maki hamun orang 24 jam.

Ciri-ciri tambahan lain ada di dalam di bawah. Boleh tambah kalau perlu.
1. Budak kita Tok dia mati 4 kali setahun. Nenek yang mati 20 tahun dulu masuk hospital 12 kali setahun. Pak Lang dia kenduri kawin tiap tiap bulan. Cuti lagi banyak pada pi gheja. puiii

2. Budak kita kerja bancuh simen pun kena ada aircond. Hangat. Bancuh lebih esok cuti pasai kena Cirit Birit.

3. Budak kita kalau GF merajuk kena amik cuti pi pujuk bawak tengok wayang. Bila mood GF dah ok baru depa mai mood nak gheja.

4. Budak kita kalau suruh buat overtime, kena bayaq 50 kali ganda. Kalau tak mau bayaq, baik depa pi race motor di Dataran.

5. Budak kita keja 2 minggu sibuk nak mintak naik jadi supervisor. Kalau tak naik pangkat depa pi cari keja lain pastu kutuk tokey lama.

6. Budak kita kena minum teh baru depa ada tenaga nak gheja. Dalam satu hari depa kena berenti minum teh tarik 20 kali. baru productive.

7. Budak kita allergic ngan nyamuk. Bukan depa tak mau gheja di estate kelapa sawit, tapi depa takut kena denggi.

8. Budak kita hormat pada lembu dan kambing. Depa kesian tengok Lembu dan kambing kena kurung. Sebab tu depa tak mau gheja ladang.

9. Budak kita hormat pada mak bapak. Gila apa kalau mak bapak depa tau kalau pi gheja construction ikat bata. Malu satu kampung woi. Baik depa pi KL rompak 7/11. pastu cakap kat mak bapak dikampung, depa manager 7/11.

Sumber: kecohsangat

1 Trackback / Pingback

  1. BANGLADESH MELAMPAU! INILAH AKIBAT TERLALU RAMAI WARGA BANGLADESH DI MALAYSIA! - Awan Kelabu

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*